Lera – en veckotidning om dem osynliga sidor av den tredje världens liv. En inbillad inbjudning till invandrarnas hemland.

En veckotidning som skulle behandla den tredjes värld miljön är givetvis ett ganska modig uppslag eftersom i dem flesta välfärds land, “den tredje världen” är en redan skissad bild av mer avantgardistiska National Geographic, nyhets sändningar, Röda Kors och liknande. Fast huvudsaklig, Alfred Sauvy hade en annan övertygelse när han refererade första gången, 1952 till den tredje världens framställning. Han omfattar den tredje världs område i: “länder som var alliansfria med antingen kommunistiska Sovjetblocket eller kapitalistiska Nato blocket under det kalla kriget.”

Själv, kan jag väl förutse som en tredje värld invandrare eftersom Rumänien, mitt hemland har inte kommit långt ifrån tredjes värld tillstående. Jag har enda färska minner om alla min barndoms sommarlov på landet där toan var (och fortsatt är!) ställd utanför huset, brunnen används som huvudsaklig vattenkällan och hästar brukas som transportmedel inte tvärtom.

Den där stället hade bevarat istället en enorm mängd källor av känslomässiga, grundliga värderingar som sällan inträffas i västerlands invånares vardagligas liv. Dem bortglömda platser i världen där medborgarna älskar sina liv SOM DET ÄR och stellar inga krav till Guds vänlighet utan att bevara dem friska och pigga. Där “veckan godisar” uppfattas som en oerhörd sed. Trotts allt dem skrattar enkelt av ingen grund och uppskattar ärligt varje liten uppmärksamhet.
Men om vi frågar dem, kommer vi att vara överraskad över att dem inte skulle lämna landet och inte överklagar sina tillstånd.

I en värld som präglas av etniskt rens krigar, mångfaldens kulturella misslyckande och konflikter av allt slags, veckotidningen skulle besvara frågan av det “något” som vi hade missad och kunde betraktas som ett hjälpmedel till att skaffades tillbacke.

Innehållet förslag:

 

  • Miljö föroreningar – stegar av implementering “miljön” budskap
  • Social – spåra biståndet och hur det används effektivt
  • Resurser – kulturella, humanitära osv.
  • Utveckling möjligheter
  • Vad verkar orsaka konflikterna (politisk perspektiv)
  • Bloggar – essä, krönikor, egna upplevelser
  • Författare – marknadsföra böcker av genre som:
    • “Dying to Win” av Robert Pape, Associate Professor University of Chicago
    • “Urban development in the Third World”, av Pradip K. Ghosh
    • “Inside the third world” av Paul Harrison

Läsarens målgrupp skulle bestå av publiken med hög kulturellt kapital och mindre av den ekonomisk.

Av Carmen Nymoen

 

 

 

Advertisements